Nerw błędny jest jednym z 12 nerwów czaszkowych. W odróżnieniu od nerwów rdzeniowych, nerw ten swój początek ma w obszarze mózgowia (w obrębie głowy). Jest nerwem parasympatycznym (przywspółczulnym). Co to znaczy? W naszym organizmie wyróżniamy autonomiczny układ nerwowy, który dzieli się na:

  • Układ przywspółczulny (parasympatyczny) - jest odpowiedzialny za reakcję w sytuacjach niewymagających od nas wysiłku, tak zwaną reakcję „leżenia i trawienia”.
  • Układ współczulny (sympatyczny) - jest odpowiedzialny za reakcję na czynnik stresujący. To tak zwana reakcja „walcz albo uciekaj”.

Ewolucyjnie te dwa układy miały bardzo duże znaczenie. I jak to w życiu bywa, we wszystkim potrzebna jest równowaga. W XXI wieku nie goni już nas niedźwiedź. Jednak wszechobecny stres, przepracowanie, problemy ze snem czy nieodpowiednia dieta działa na nasz układ nerwowy tak samo jak zły miś. I tu wracamy do roli nerwu błędnego oraz teorii poliwagalnej.

            Teoria poliwagalna została opracowana przez Stephena W. Porgesa. Wyjaśnia on przejrzyście, jak to, co dzieje się w naszym ciele, wpływa na nasze zachowanie i zdolność do relacji z innymi ludźmi. Po bardziej szczegółowe informacje odsyłam Was do jego książki „Teoria Poliwagalna. Przewodnik”

Wyróżnia się dwie gałęzie nerwu błędnego, grzbietową (starą) i brzuszną (nową). Nowa gałąź, brzuszna, jest kluczowa w procesie emocjonalnego przywiązania i jakości relacji międzyludzkich. Jest ona funkcjonalnie związana z innymi nerwami czaszkowymi. Brzuszna część nerwu błędnego odpowiada za regulację serca i płuc, dlatego jest uzależniona od zaangażowania społecznego i poczucia bezpieczeństwa.

Stresu nie unikniemy, ale mamy narzędzia, dzięki którym możemy stymulować nerw błędny, a co za tym idzie, wprowadzać organizm w stan „leżenia i trawienia”. Najprostszymi i najbardziej skutecznymi metodami są: masaż i oddychanie przeponowe. Znając przebieg nerwu błędnego,  terapeuta swoją dłonią i odpowiednimi technikami jest w stanie stymulować ten nerw.  Nerw błędny „przebija się” przez przeponę, więc oddychając przeponą również jesteśmy wstanie go pobudzać.

Zapraszamy wszystkie, zaciekawione tym tematem, osoby do naszego gabinetu. Z wielką chęcią nauczymy was jak prawidłowo oddychać i jakimi technikami radzić sobie z największym mordercą naszych czasów - stresem!